Text

Daisypath Anniversary tickers

Followers

01 November 2012

KAU BEGITU AKU BEGINI - BAB 1

Assalamualaikum dan selamat malam you'll (waktu Malaysia ye). Tetiba rajin pula hendak update Mini Cerpen yang baru semalam idea ini terjah dalam kepala sewaktu serabut dengan kerja yang melambak-melambak.

Pelikkan, orang kalau dah serabut tak boleh nak fikir apa dah tapi saya lain. Time tenang time santai time elok takde pulak idea mencanak-canak datang. Mungkin ini salah satu cara kurangkan serabut barangkali?

Eiiii p.o.y.o :P

anyway enjoy your reading peeps. This is early chapter. Tomorrow next entry orait. :)



















Bahagian Satu

     Kompang dipalu membingitkan telinga. Macam-macam bedak dan jenis warna-warni barangan solekan sudah menepek diwajah. Sebenarnya terus-terang aku rimas apabila ditata rias begini. Rasa seperti badut sarkas pun ada jugak! Makcik, pakcik, tok nenek serta semua ahli keluarga pakat buat majlis besar-besaran. Kalau ikutkan hati aku yang sempoi serta caca marba ini malas hendak bergah-gah benar. Cukup sekadar bersederhana sudahlah. Ini tidak buat kenduri kahwin macam dihotel mewah. Bunga telur mak tempah yang paling mahal. Belum termasuk pelamin semua bagai.


Bapak pula bukan main lagi. Tumbang lembu dua ekor macam buat sambutan hari raya aidiladha pun ada. Nasiblah anak tunggal dalam keluarga katanya. Kata mak dan bapak sekali seumur hidup. Bakal suami pun atas pilihan mereka. Bila aku menolak mulalah cerita pasal derhaka. Aku bab-bab bila mak mula keluarkan airmata mulalah lemah tidak pepasal.

“Hang kena ingat Aufa, hang satu-satulah zuriat kami. Bertahun-tahun mak tunggu kehadiran kamu Aufa. Kamu nak jadi anak derhaka ka?”

Mak kalau masuk casting berlakon cerita moden si Tanggang boleh lawan aktress airmata Wan Maimunah.

“Takda la sampai nak derhaka mak. Tapi Aufa tak kenai langsung sapa bakal suami Aufa. Tahu-tahu sudah bertunang bila Aufa balik belajaq luar negara. Aufa mana tau dia tu romantik macam cerita ala-ala Syamnurezmil ka dak. Kot dia pukui muka Aufa yang comel ni mak jugak berayaq mata lebih.”

“Hang terima aja dia. Mak dah kenai hati budi dia Aufa. Masa kamu takdak, Afiq lah selalu tolong tengokkan kucing kamu tu tau dak. Bagi makan, pakai, mandi semua. Siap beli shampoo paling wangi daripada yang hang beli. Orang kata kalau kita ni sayang kucing sampai lagu tu boleh dikatakan amat penyayang.”

Ya ka? Memandai sahaja mak aku ini. Bapak diam tidak berbunyi. Malas hendak campur gosip hangat dua beranaklah tu. Selalu bapak ada sahaja cara untuk menjadi pengadil tidak berbayar mahu menyelamatkan anak perempuan kesayangan dia ini.

“Bagilah Aufa kenai-kenai dia dulu mak. Kot kalau sangkut dihati Aufa ni, tak payah tunggu dua tiga bulan buat majlis. Seminggu lepas tu jugak Aufa yang ajak kahwin teruih.”

“Amboi anak pak sorang ni lagi gatai dari mak dia nampak..”

Aik! Bapak sempat seling-menyeling tu!

“Bila masa Zara menggatai. Abang tu yang tak dan ajak menikah bila saya kata nak berhenti kerja dulu kan?”

Ah! Sudah mak dengan bapak lawan pidato. Itulah bapak menyeling tidak kena tempat. Aku sengih sahaja. Ini kali kelima mak dengan bapak lawan pidato pasal perkataan ‘gatai’ sahaja. Seronok dengar kisah mereka dipertemukan.

“ Mana taknya, kalau lambat-lambat awak dikebas orang. Abang gigit jari kalau tengok awak bersanding dengan orang lain.”

“Malaslah nak layan abang. Aufa dengar kata mak naa..?”

Alamak topik datang balik! Aku pelik dengan mak. Asal orang Kuala Lumpur tapi lorat sudah macam orang utara. Ikut bapaklah tu. Tapi bapak rileks sahaja cakap macam orang 'key el'. Macho sahaja bapak, patutlah ramai perempuan cuba mendekati bapak. Namun maklah satu-satunya wanita pilihan dihati bapak.

So sweet!

“Tengoklah lagu mana. Biaq Aufa pikiaq dulu la mak. Kesianlah kat Aufa. Kerja pun belum setahun jagung dah gatai menikah.”

“Eloklah menikah awai. Hang pun bukan muda lagi Aufa. Mak ni sorang-sorang dekat rumah. Pak hang dok kalut saja dengan hobi mancing dia. Kalau ada cucu seronoklah juga buat itu ini.”

Itu dia belum ada apa-apa sudah cerita pasal cucu! Mak ini advance tau!

“Esok Aufa bagi jawapan.”

“Mak tunggu lepas makan karang. Tak dan nak esok-esok Aufa. Kalau Afiq tu masuk pinang orang lain hang jugak gigit jari. Mak jamin anak dara mak ni mesti bahagia macam mak dengan bapak”

Errrk! Tersedak air liur! Mak bagi arahan mandatori.

Tapi bapak yang berdehem-dehem sebab tersembur nasi. Terkesanlah tu dengan kata-kata mak tadi.

"Esoklah Aufa bagi jawapan hendak berjumpa dengan dia ka dak. Lagipun esok Aufa ada program dengan Eisya nak pi Sunway Mall cari barang sikit."

Alasan sahaja hendak mengelak dari berjumpa. Bukan apa aku masih belum bersedia. Ini masuk kali keenam rasanya.

"Hang ada marka lain ka? Saja guna nama Eisya nak pi dating la tu kan? Banyak kali dah hang kasi alasan yang sama."

"Dak aih mak. Tak kuasa ada boyfriend eh. Sudah bertunang mana boleh ada boyfriend semua mak oii. Masa belajaq dari sekolah rendah sampai luaq negara nun mana ada yang berani nak dekat anak mak sorang ni."

Mak senyum. Padahal itu adalah ayat-ayat yang sama untuk menyedapkan hati emak. Boyfriend? Teringat pula dengan lelaki itu. Apa khabar dia sekarang? Rasanya selepas tamat tingkatan enam, itulah kali terakhir aku berjumpa dengan dia. Kami tidaklah bercinta tetapi aku amat senang berkawan rapat dengan dia.

Bapak sudah pesan pi sekolah timba ilmu, bukan pi timba jantan! Gulpsss..terus hilang ingatan terhadap beliau.
"Baguihlah kalau macam itu. Esok bagi jawapan, lepaih ni mak tak nak dengaq lusa ka tulat ka kulat apa ka."

Aku hanya angguk malas hendak bersuara apa-apa.

2 kata-kata pujaan:

norihan mohd yusof said...

awat nye lagu tu belajaq dah sampai luaq negara,tapi soal jodoh pak ngan mak dok pakat carik eh.baguih sungguh anak gu hang...sah anak mak ngan abah ne.hehe betui ker lorat akak dek...maap yer dek kalu salah,but so intresting like ur story dek...

MaY_LiN said...

huhuhu..
kemain lagi aufa tu..
mak nye pun kemain lagi..
bukan cite sendiri ke..?
hikhikhik

BILA JARI MULA MENARI © 2008 Por *Templates para Você*