Text

Daisypath Anniversary tickers

Followers

10 October 2012

CERITERA BULAN MADU - BAB 37

Ok dah lama tak update cerita ini kan? Terus terang saya sangat sibuk. huhuhu..oklah ini yang terakhir ya...janganlah minta lagi untuk next chapter....kesianlah kat saya ya.. bab yang ini saya pendek sikit....manuskrip baru tercungap-cungap hendak bernafas kembali..hohohoho

enjoy your reading ^_^~



Aku mengetuk pintu bilik perlahan. Namun tiada balasan dari pihak sebelah sana. Nampaknya rajuk suamiku pun boleh tahan sahaja gayanya. Dahulu akulah yang kuat benar merajuknya. Sikit-sikit melalak, itu sahajalah kerja aku. Waktu zaman bujang tidaklah seperti ini. Akhirnya pintu itu aku buka dengan access card yang telah disediakan oleh pihak hospital sebagai pendua.

Masuk sahaja, terjengket-jengket kaki aku supaya tidak berbunyi bising. Setibanya depan kaki katil, aku lihat Hafiz sudah terlena kerana keletihan. Nampak wajahnya berkerja kuat untuk menyara keluarga. Padahal baru berdua namun Hafiz bekerja teruk seolah-olah mempunyai anak seramai lapan orang. Anak? Gulpss...

Aku menghampiri sisi katil untuk menjamah wajah Hafiz yang kelihatan tenang meskipun terpancar keletihan. Mulus benar wajah itu, patutlah jantung aku berdegap-degup tahan kesesakan nafas. Lama-lama boleh pitam kalau curi-curi tenung wajah kesayangan ini. Wah! Sudah menjadi kesayangan pula. Intan...intan...

“Puas dah tenung wajah abang? Handsome tak?”
Argghhh! Aku jatuh terduduk. Sakitnya hanya Allah sahaja yang tahu.

“Erkk...sayang...maaf...sakit tak?”

Apa punya soalan tanya sakit ke tidak? Ish..ish..

“Taklah...sedap macam makan biskut meri.”

Hafiz tersengih, terus duduk mengadap aku dilantai. Cepat-cepat aku tarik tangannya minta duduk disofa sahaja. Hafiz menggeleng sambil mengelus pipi aku yang kelihatan sedikit berisi. Apa orang kata..

Chubby?

“Maafkan Intan pasal tadi. Tak tahu kenapa jadi gorilla sekejap.”

“Gorilla? Eh tak adalah, takkan bini abang jadi gorilla tiba-tiba?”

“Abang! Bukan gorilla yang betul-betullah. Serius ni, Intan nak mintak maaf sebab perangai macam budak-budak.”

“Tak kisahlah, janji abang sayang Intan dan Intan sayangkan abang.”

Aku mula tersipu-sipu malu, pantas cari idea untuk tukar topic sebab aku ini lemah kalau cerita bab-bab soal hati dan perasaan.

“Penat ke?”

“Eh taklah...boleh marathon 30 kilometer lagi ni.”

“Eleh...loyar buruk nampak... Abang, Intan teringin sangat nak makan ketam gulai cili padi masakan umi. Nanti kita balik terus singgah rumah umi ya. Sebelum tu kita beli ketam dekat mana-mana market. Nanti boleh masak dengan umi.”

“Ketam? Perghhhhh! Mencanak-canak air liur dalam mulut abang ni sayang oii.. Err..nak tanya, pandai ke sayang masak ketam ni? Nanti tak pasal-pasal mulut abang kena kepit ngan ketam. Manalah tahu sayang masak ketam tu hidup balik?”

“Abang! Apa melalut sampai situ pulak. Dari siapa abang belajar ketam kalau dah masak boleh hidup balik?”

Hafiz ketawa dan membuatkan aku juga tergelak sama. Memang tak maasuk dek akal, ketam dalam kuah gulai boleh hidup balik!

“Yelah..balik nanti kita singgah. Sayang..kenapa pipi sayang nampak berisi eh?”

“Ntah, mungkin sebab pakai tudung kot?”

“Yeke?”

“Yeke?” aku pulangkan balik tanda soalan.

“Aik...ajuk balik nampak..”

Aku menyengih. Terus-terang, hilang semua rajuk dan amarah sebentar tadi. Betullah, kami memang serasi bersama. Wah gitu!

*********

Esok kami akan berangkat pulang ke Malaysia. Semalam puas berjalan satu hari sekitar Bandar Jakarta dan macam-macam beli buah tangan untuk Kak Long, anak buah aku yang seoarang itu serta tidak lupa pada umi dan ayah.

Aku perasan yang wajah Nadia agak meluat melihat hafiz memanjakan aku. Sukahati dialah hendak rasa apa pun janji hubungan aku dengan Hafiz semakin erat. Aku sahaja yang mengada-ngada lebih hendak cemburu buta tidak tentu pasal. Sedangkan Hafiz sudah berjanji akan melupakan kisah sejarah antara dia dan Nadia. Jadi aku tidak perlu bimbang lagi. Lelaki apabila dia benar-benar berjanji pasti akan dikotakan. Kecuali dengan ketentuan Allah seandai jodoh ini tidak berpanjangan. Mohon segalanya baik-baik sahaja.

“Huh! Macam dia seorang ada laki! Menyampah dan berbulu mata aku ni tengok pasangan yang ala-ala ni.” Nadia mengomel sendirian didalam bilik air. Kepala paip ditutup dengan kasar. Nadia melihat mukanya dicermin dengan perasaan marah yang amat sangat.

“Aku tahulah korang berdua sudah kahwin tapi tak payah nak tunjuk romantic sangat depan muka akulah! Hish! Meluat betul. Takpe, harini hari kau Intan dan esok lusa hari aku pula. Kau tahulah nasib kau kelak kemudian hari. Aku kalau tak boleh guna cara lembut aku akan guna cara kasar. Dosa ke pahala ke aku sudah tidak peduli! Janji Hafiz akan jadi milik aku. Ini Nadia ok!”

Nadia berlalu keluar dengan perasaan berbaur sebal. Kamal yang memerhati secara sembunyi hanya tersenyum sinis.

Kau rasakan sakitnya dihati sepertimana yang aku rasakan Nadia. Aku sebelah kau pun tidak dipandang sebelah mata. Hafiz itu juga yang kau gila-gilakan. Perempuan secantik engkau boleh kalah dengan sumpahan sendiri...

“Sayang...minggu depan kita buat party nak? Hafiz dengan Intan pun boleh join sama. What you say?”

Nadia mula merengek manja yang hanya lakonan semata-mata untuk mengaburi mata kami berdua.

“Ikut suka you lah sayang. Rumah you bukan rumah I.”

Kamal berbicara ringkas tetapi agak pedas kedengaran.

“You ni tak romantic langsung tau. Tengok Hafiz tu memang romantic dan penyayang sangat melayan wanita.”

Melayan wanita? Kau ingat aku ini anak ayam ke Nadia oiii? Aku berbicara dalam hati

“Bukan wanita, tetapi isteri.”

Lembut Hafiz berbicara tetapi sungguh bermakna. Terima kasih suamiku.

“Yelah I means pandai melayan isteri. Both of you please come join us ya.”

“Maaflah I dah tinggalkan benda-benda yang tidak berfaedah ini. Lagipun you bujang Nadia tidak elok buat party-party semua. Ini bukan cara kita, ini cara orang luar. Alangkah bagusnya kalau you buat kenduri kesyukuran ke at least kita sama-sama boleh dapat keberkatan dari Allah. Hidup kita ini pun bukanlah lama mana pun. Bila-bila masa boleh dijemput dengan sekelip mata.”

Itu dia sesekali Hafiz Hadi menjadi ala-ala Ustaz Idrus Azhar apabila berkata-kata. Tidak sangka pula dia boleh berubah sebaik ini. Alhamdullillah, berkat doa seorang isteri. Tersenyum sahaja aku didalam hati.

“Alaaa...bila datang hidayah nanti I bertaubatlah. I akan pakai tudung dengan baju kurung sahaja kalau you nak. Karier I sekarang baru menjulang tinggi. So kenalah faham kehendak market sekarang. Mana boleh berjubah untuk peraga pakaian.”

“Nadia...nadia..you dari dulu sampai sekarang tidak berubah I tengok. Kamal, kau pun nasihatlah bakal isteri kesayangan kau ni elok-elok. Takkan kita nak tengok kawan kita ni terus hanyut.”

“Dia ni mana nak dengar cakap aku Hafiz oii.. Sepatah aku tanya, lima puluh patah dia pulangkan balik pada aku.”

Both of you ni kenapa? Sengaja nak spoil mood I ke?”

Nadia sudah marah-marah. Aku senyum sahaja. Nadia mengerling tajam. Biarlah...

“Bukan nak spoil tapi kitaorang nak you jadi better than this Nadia. I sayang you Nadia. I ajak you kahwin you tak mahu. I bukan takde harta dan bukan tidak berkemampuan. Malah I ada segala-galanya. You tak payah bersusah payah cari duit, I akan sediakan semunya.”

“Sudahlah! I malas nak layan you’ll semua. I nak tidur!”

Nadia terus menyumbat earphone yang disediakan oleh pihak MAS untuk kemudahan para pelanggannya.

“Abang nanti pujuklah Nadia balik...”

“Dia bukan bini abang nak kena pujuk. Dari dulu macam itulah dia kalau kita nasihat dia akan marah-marah. Lepas tu masuk telinga kiri dan keluar telinga kanan. Tak apalah, Kamal ada biarlah dia pujuk. Nanti kalau abang pujuk ada orang muncung empat belas pula.”

Aku mencubit lengan Hafiz.

“Baik pujuk bini abang lagi bagus. Dapat juga buah tangan..hehehe..”

“Ishh..kesitu pula abang ni.”

“Kamal, maaf ya kalau kata-kata suami saya pada Nadia tadi buat awak kurang selesa.”

“Takpe Intan, it’s ok. At least ada juga backup untuk nasihat Nadia. Bertuah Hafiz mempunyai isteri sebaik you, Intan. Jaga Hafiz elok-elok ok. Jangan bagi dia terlepas pada tangan orang lain. Meskipun dia adalah kawan kita yang terdekat.”

Aku agak tersentak dengan kata-kata itu. Macam ada sesuatu yang tersirat. Jika benar mohon Allah pelihara rumahtangga kami sebaik-baiknya. jauhilah kami dari anasir manusia yang berhati busuk dan kejam.

“Aku pun tak nak Kamal. Cukuplah Intan seorang.” Hafiz mengukuhkan kata-kata.

“Allah sahaja yang menentukan segalanya. Doakan kebahagiaan dan kesejahteraan kami ya. Saya doakan hubungan awak dan Nadia pun akan berkekalanlah hendaknya. Semoga awak berdua berjodohan ya”

“Terima kasih atas doamu itu Intan.”

Tanpa disedari Nadia sebenarnya sudah memperlahankan alunan bunyi lagu dan terdengar perbualan mereka. Nadia mengetap bibir.

Kamal tersenyum.


11 kata-kata pujaan:

MaY_LiN said...

wawawa..
nadia ni memang ler

acik..manuskrip xciap lg ter..
:)

DALIA NA ZA said...

may lin..belum...huhuhu..kita baru nak sambung manuskrip yang dah lama tak bernyawa tu...ekekekee

Unknown said...

tak baek tau kalu nadia ade niat nk jd perosak umah tangga hafiz n intan,tk suke lah...trime je lh yg dah ade depan mata!!!wal hal kamal tak dek pape kekurangan pun,so bina lh mahligai u ngan kamal,dari jadi makhluk perosak!!!muge jodoh hafiz n intan kekal ke syurga firdaus....hehe suke je novel u dek.

de witch said...

best lah , teruskan :) btw, kte punye hero same lah ^^ hehe

Harshini Ramas said...

kak, bila nak siapkan manuskrip ni?? minat nak tahu at the end?? bila nak post cerita seterusnya??

Anonymous said...

i like this stories. tapi sayang ini yang terahir ke? i'll wait for the next one. ok? Goodluck then.

Anonymous said...

Trakhir ke???
Sambung lg boleh tak???

Unknown said...

nice share gan , kerenn infonya

Agen Kain Tenun

Unknown said...

Next part takde ke kak dalia

Unknown said...

Next part takde ke kak dalia

Unknown said...

Bab 38? Alaaaa tgh seronok.bca tbe2 x da.... please sambung

BILA JARI MULA MENARI © 2008 Por *Templates para Você*