Text

Daisypath Anniversary tickers

Followers

05 October 2010

MESIN PENIMBANG ZARITH SOFIEYA - BAB 4


     TERMENGAH-MENGAH Zarith Sofieya mengangkat kesemua barang-barangnya. Walaupun nampak seperti gagah perkasa namun tetap merasa keletihan. Silap aku juga sebab tak periksa apa yang Puan Besar Zulaikha sumbat ke dalam beg. Aku terasa macam angkut manusia pun ada. Sekali orang pandang beg dan tubuh badan aku sudah hampir sama saiz. Ish ish ish. Zarith cepat-cepatlah kau jadi kurus ya! Makanan semua kena catu.

Berpeluh keringat dahi aku heret semua beg-beg yang ada. Ibulah punya pasal sampai tiga buah beg besar ibu isi barang-barang. Macam halau anak dari rumah pun ada! He he he. Agaknya beg ini kalau aku lambung ke bawah silap haribulan ada yang koma. Ibu... ibu... Macamlah Zarith tak balik ke rumah!

Sampai depan bilik aku pulas tombol yang berwarna emas kekuningan. Pintu nampak masih cantik warnanya. Hostel baru buka agaknya.

"Eh! Kenapa tak boleh pulas pulak tombol pintu ni? Oh! Berkunci, patutlah..." Aku pun satu bengong juga. Memanglah tak boleh pulas kalau dah sah-sah berkunci. Aku teraba-raba kunci di dalam beg sandang. Tak jumpa walaupun habis semua dalam beg itu aku selongkar. Berterabur barang atas lantai depan pintu. Lepas tu aku seluk dalam poket baju kurung. Tak ada! Tisu yang berkepul-kepul untuk lap airmata adalah! Aku tenangkan diri dan mengingati semula kotak memori.

Kunci... Kunci... Mana aku letak kunci tadi lepas mendaftar.

"Alamak! Lupa mintak dekat minah petai tadi tu! Matilah aku! Dekat mana aku nak cari minah petai tu? Hostel mana satu dia duduk? Tingkat berapa? Bilik yang mana? Fakulti apa? Senior tahun berapa?" Bermain-main soalan yang tidak henti-henti membebel di bibir comel aku. Macam ibu membebel di rumah. Aku dah pening!

"Adoi! Waktu-waktu begini boleh pulak aku lupa! Arghhhhh!" Tiba-tiba aku menjerit kuat. Bergegar kawasan tingkat dua hostel aku. Macam mana tak menjerit tiba-tiba bahu aku di sentuh kuat. Nasib baik aku tak meloncat-loncat ataupun melatah. Kalau tak mesti aku dah jadi biru kehitaman. Serangan jantung! Aku berpaling dan mengurut dada.

Aku melihat lembaga perempuan yang berwajah polos sambil dikenakan sepasang baju kurung dan bertudung putih tersenyum ke arahku. Alamak! Orang ke hantu ni!Huwarghhhhh! Ibu! Ayah! Zarith takut!

Aku terus melekat di depan pintu dan statik sehingga tidak mampu bergerak. Lembaga perempuan itu terkejut melihat aksi aku dan naik hairan. Kemudian dia tersenyum. Aku pula yang berpeluh hebat. Jantung aku gedebak-gebeduk menahan kecut. Badan yang nampak gagah perkasa pun boleh jadi macam itu! Zarith! Zarith! Ish ish ish

"Awak! Awak ok ke? Jangan takut, saya bukan hantu lah. Saya rakan sebilik awak. Nama saya Suraya Ibtisam Binti Abdul Hamid.... awak?" Lembaga yang aku sangka hantu tadi rupanya seorang pelajar baru macam aku juga. Secara automatik aku tersenyum sumbing dan dia tersengih. Aku pula memperkenalkan diri.

Kusss semangat!

"Saya Zarith Sofieya Binti Zaharul. Pelajar Seni Persembahan Tahun Pertama. Maaflah kalau aksi istimewa saya tadi buat awak terkejut sama. Maklumlah tak biasa keadaan sini. Suraya Ibtisam fakulti mana ye?" Aku tersenyum dan menghulurkan tangan untuk berjabat. Gadis itu menyambut dengan ikhlas. Saiz badan gadis ini dua kali ganda kecil dari aku. Kalau orang lain pandang nampak aku macam gergasi sahaja. Ha ha ha

"Panggil aje saya Aya. Panjang sangat awak nak sebut nama saya. Nanti terbelit pulak lidah. Kebetulan kita dalam fakulti yang sama. Awak kelas mana ye Zarith Sofieya?" Suraya pula memanggil nama penuh aku. Aku tergelak dan tergeleng. Suraya pelik.

"Jangan panggil nama penuh saya Zarith Sofieya nanti lidah awak pulak yang terbelit. Panggil saya Zarith ataupun Ofie. Biasa ibu panggil saya Zarith. Rakan-rakan sekolah dulu panggil Ofie aje. Ikut suka kesenangan awaklah. Saya kelas A3 Seni Persembahan." Aku menerangkan dengan lancar. Hilang teruus rasa takut tadi.

"Oh! kalau macam tu saya panggil awak Ofie, kita satu kelas jugak! Rezeki satu bilik, satu fakulti, satu kelas..."

"A'aaahh...Kebetulan yang tidak terancang. Selamat berkenalan Aya." Aku tersenyum dan terserlah kedua lesung pipi di kedua-dua pipi milik Aya. Comel! Macam aku juga! Ha ha ha.

"Eh kita berdiri depan pintu aje! Marilah masuk sekejap saya cari kunci." Suraya teraba-raba di dalam beg galasnya yang berwarna merah hati. Aku rasa bersalah pula sebab aku yang patut buka pintu bilik sebab sampai awal. Ini sudah terbalik. Zarith... Zarith... Sabar sahajalah!

"Maaf Aya, saya terlupa ambil kunci waktu isi borang pendaftaran tadi." Aku berterus terang daripada melalut cerita lain.

"Tak mengapa Ofie, awak mintaklah kunci dekat penyelia hostel esok. Sementara ni kita pakai kunci saya dulu. Nasib baiklah kita satu kelas, tak lah susah kalau nak balik bersama." Suraya masih lagi tersenyum. Cemburu aku nampak lesung pipi milik Suraya. Agak-agak kalau aku tumbuk pakai lesung batu dekat pipi aku jadi lesung pipi tak? Ha ha ha...

Suraya Ibtisam mengangkat kesemua beg-begnya yang berada di muka pintu. Aku? Heret terus! He he he. Sekejap lagi nak kena selongkar beg-beg aku nak tengok apa benda yang ibu aku sumbat sampai bertan-tan aku rasa. Nak terpatah rasa tulang bahu aku apabila angkat beg yang berat tadi. Agaknya kalau ayah angkat tadi,silap haribulan ayah yang membebel lagi mengancam dari ibu! Hu hu hu...

Selongkar punya selongkar, mata aku terbeliak besar macam nak terkeluar dari soket! Suraya yang berada di tepi katil ternganga mulut tengok isi dalam beg aku yang paling besar sekali. Lepas itu aku terdengar suara Suraya mengekek. Aku rasa macam nak menangis pun ada. Alahai Puan Besar Zulaikha, mati kutu Zarith kalau macam ini gayanya.

Suraya yang dari tadi mengekek kecil bertukar semakin lama semakin nyaring suaranya. Aku rasa macam nak tergelak sama pun ada tapi masih kawal ayu. Malu punya pasal aku buat-buat selamba yaya! Suraya menyentuh bahu aku sambil menggeleng. Aku? Merah padam muka gua!

Ibu! Geramnya Zarith! Patutlah berat nauzubillah beg yang ibu kemaskan! Ada isi ketam dalam mee goreng rupanya! Adoiyai!

Cis! kalau aku kahwin esok entah apa yang ibu bekalkan untuk aku agaknya. Terus aku mencapai beg sandang yang aku campakkan di atas katil. Aku mencari telefon bimbit dan mendail nombor telefon bimbit ibu! Bersyarah panjanglah aku! Hu hu hu

0 kata-kata pujaan:

BILA JARI MULA MENARI © 2008 Por *Templates para Você*