Text

Daisypath Anniversary tickers

Followers

05 October 2010

MESIN PENIMBANG ZARITH SOFIEYA - BAB 3

     MEREKA anak beranak berpelukan dan berjuraian airmata. Drama yang dipertontonkan menarik minat mereka yang lalu lalang di hadapan hostel mahasiswi. Ada yang tersenyum, ada yang tersentuh dan ada yang tergeleng. Kalah drama Samarinda dekat TV3! Maklumlah ibu dan anak bongsu mana boleh berpisah. Macam belangkas walau kemana sahaja. Masing-masing gemar mengusik. Kalau tiada salah seorang pasti rumah itu akan menjadi sunyi dan sepi. Mana tidaknya, tak kedengaran suara ibu memarahi anak dara sunti yang suka bangkit lewat! Tuan Besar Zaharul menggeleng melihat gelagat anak dan isterinya yang tercinta. Bukannya jauh tempat belajar Zarith Sofieya, hanya memakan masa dua jam sahaja kalau jalanraya tidak sesak. Oleh kerana Zarith Sofieya sukar untuk bangun pagi, dia mengambil keputusan untuk tinggal di hostel berbayar yang berdekatan. Walaupun pada awalnya Puan Besar Zulaikha menolak mentah-mentah. Katanya sanggup kejut dan hantarkan Zarith Sofieya ke kuliah setiap hari! Wow!

Mengongoi Puan Besar Zulaikha untuk melepaskan Zarith Sofieya hidup berdikari. Zarith sudah pening kepala melihat keadaan ibunya mengalahkan arwah pelakon Siput Sarawak. Takpun Neng Yatimah! Tapi kalau bab membebel kalah arwah pelakon Siti Tanjung Perak! Hebatkan ibu aku! Ho ho ho. Puas aku memujuk ibu agar belajar menerima anak-anak duduk berjauhan. Setiap kali aku berkata begitu ibu mesti kata kami semua dah tak sayangkan ibu. Pening aku! Bila masa pula aku dan abang serta kakak kata dah tak sayangkan ibu. Kami sayang sangat-sangat pada ibu!

"Sudah-sudahlah tu Puan Besar Zulaikha oi... Anak bongsu awak tu bukan tinggal berjauhan dengan kita pun. Kalau awak susah sangat nak lepaskan si Zarith ni apakata awak tinggal sekali?" Itu dia sesekali Tuan Besar Zaharul bersuara. Aku hanya tergelak kecil dan wajah ibu masam mencuka. Membebel mengatakan ayah tak faham isi hatinya sebagai seorang ibu. Ayah sakit kepala. Manja betul ibu aku! Macam aku juga! He he he...

"Abang tak faham perasaan Ika sebagai ibu. Cuba abang berada di tempat Ika, tentu abang akan rasa macam mana yang Ika rasa tau." Alamak! Ibu dah mula babak sedih dia. Macam mana aku nak cepat kemaskan barang dalam bilik! Hari sudah hampir petang. Esok ada program yang wajib hadir. Aku pula jenis bangsa susah bangun pagi! Bom meletup tepi telinga pun belum tentu aku boleh sedarkan diri.

Ibu menangis dan mengeluarkan airmatanya. Alahai, syahdu betul ibu aku ini ya! Boleh masuk berlakon filem dan boleh menang piala! Ayah hanya tersenyum dan mengenyitkan mata pada aku. Itu macam gaya nak suruh pujuk ibulah gamaknya! Ayah! Geram Zarith! Huwaaa! Bukan senang nak pujuk ibu kalau dia sudah mula berjuraian airmata. Macam inilah dramanya sewaktu menghantar abang dan kakak di Lapangan Terbang Kuala Lumpur Antarabangsa! Nasib baik aku sambung belajar dalam negara. Kalau aku ikut jejak abang dan kakak mesti ibu pengsan! Ha ha ha

"Zarith tengok ayah tu! Bukannya nak pujuk ibu. Larikan diri pulak. Geram tau ibu! Zarith, tak nak ubah fikiran ke? Berulang alik dari rumah. Duit minyak, belanja dan makan semua ibu boleh tanggung. Sunyilah ibu kalau Zarith takde. Ayah tu pulak asyk sibuk dengan program dia. Siapa nak teman ibu pergi membeli belah, cuci rambut, potong rambut, tengok wayang..." Amboi ibu mengalahkan orang muda! Macam mana ayah tak sibuk program sukan golf dia. Ibu punya program boleh buat ayah jadi bosan. Hu hu hu.

"Aduh! Ibu ni manja betul. Zarith dah janji dengan ibu nak balik setiap hari Jumaat kan? Hari Sabtu dan Ahad kita masih boleh keluar sama-sama. Ibu janganlah risau, Zarith akan jadi eskot ibu macam selalu. Masa lepas sekolah lain lah sebab Zarith tak bekerja. Setiap hari boleh teman ibu. Ini Zarith dah sambung belajar, hujung minggu aje Zarith dapat temankan ibu." Aku pula yang mula nak naik jadi haru biru. Ibu! ibu... Manja sangat dengan Zarith. Tengok perangai ibu sudah turun sekali dalam diri Zarith. He he he

"Janji tau setiap kali hari Jumaat lepas kuliah Zarith mesti terus balik rumah. Ibu suruh pakai kereta Zarith tak mahu."

"Makin kembanglah anak ibu kalau setakat nak berjalan sepuluh minit ke dewan kuliah naik kereta. Ibu jugak yang suruh Zarith kurus kan? Inilah masanya. Kalau Zarith dah kurus mesti ibu terkejut tengok Zarith! He he he..." Aku mengusik dan ibu sudah mula tersenyum. Kacang kalau nak pujuk ibu.

"Yelah...yelah. Ibu ikutkan kehendak Zarith. Hujung minggu ni ada cerita wayang baru. Kita tengok sama-sama. Tak payah ajak ayah tu. Huh!" Ibu masih lagi merajuk dengan ayah. Nasiblah ayah dekat rumah nanti. Zarith tak ada nak tolong. La La la.

Aku memeluk ibu dengan erat dan ibu mencium aku bertubi-tubi. Naik lemas pipi aku yang kembung ini dicium. Tolong Zarith! Abang! Kakak! Zarith rindu. Hu hu hu. Ayah yang menghilangkan diri tadi kembali semua. Ibu menarik muncung sedepa. Aku hanya tergelak kecil. Kalau tergelak kuat-kuat nanti bergegar pula tak pasal-pasal. Aku menolak permintaan ibu untuk menolong aku menghantar barang di tingkat dua. Alasan aku nak bersenam bagi kurus sikit badan yang dah rupa macam kapal minyak! Ha ha ha

Oh berlagak ya! Kita tengok nanti Zarith Sofieya!

"Ayah! Jaga ibu elok-elok. Carilah idea macam mana nak pujuk ibu. Zarith takde nak tolong ayah. Siapa suruh ayah sengaja mengusik ibu tadi. Nasib baik ibu dah berhenti menangis tau." Aku memaut lengan ayah. Tuan Besar Zaharul tergelak kecil dan lantas membelai rambut ikalku yang panjang sampai ke pinggang. Ibu memang pantang kalau aku kata nak potong rambut dan secepat kilat ibu membantah. Zarith rimas!

"Tahulah ayah macam mana layan rajuk ibu kamu tu. Ingat pesan ayah Zarith, bersederhana dalam segala hal. Solat itu tiang agama, jangan sesekali kamu abaikan. Bersabar adalah kekuatan orang-orang yang beriman. Ayah tahu anak ayah yang bongsu ini baik hati kan. Kalau ada masalah jangan cepat melatah." Ayah memesan dan mengingatkan aku tentang erti landasan kehidupan. Aku sematkan dalam kotak fikiran. Zarith Sofieya bukan jenis yang lemah! Macam ayah!

Wah semuanya nak sama macam ibulah macam ayahlah. Mengada betul kau ni Zarith Sofieya!

Ayah memelukku dengan erat. Tiada kurang kasih sayang ayah dan ibu antara kami tiga beradik. Cuma aku lebih sikit sebab anak bongsulah katakan. Aku menemani ayah menuju ke kereta Honda Civic berwarna hitam yang diparkirkan berdekatan dengan hostel. Ibu masih seperti tadi, menangis tak habis-habis! Adoi!

Aku melambai-lambai ke arah ayah dan ibu yang bergerak pulang. Waktu lawatan sudah hampir tamat. Aku memandang sehingga kereta milik ayah hilang dari pandangan. Tiba-tiba aku rasa sayu. Hu hu hu... Siapa Zarith nak ajak menyakat?Huwaaa!

Eh! Sekejap! Aku lupa terus siapa akan jadi teman sebilik aku? Orangnya macam mana? Emosional? Baik? Kelakar? Jiwang? Sentap? Arghhhh! Macam mana boleh terlupa pula! Nasib badanlah nanti kau Zarith Sofieya!

"Ibu! Ayah! Huwaaaa!"

0 kata-kata pujaan:

BILA JARI MULA MENARI © 2008 Por *Templates para Você*