Text

Daisypath Anniversary tickers

Followers

05 November 2012

KAU BEGITU AKU BEGINI - BAB 3


Bahagian Ketiga

Sudah menyimpan kesemua barang-barang didalam kereta aku berehat sekejap didalam perut kereta.  Leganya dapat rasa penghawa dingin untuk menghilangkan kepanasan dan kepenatan. Haru betul cari kereta yang sukar untuk dijumpai Menyesal pula tidak mengambil gambar tiang awal-awal! Kalau tidak pejam mata boleh jumpa kereta sendiri.

Agaknya orang lain pun begitu tercari-cari dimana mereka meletakkan kereta. Sebab aku perasan ramai yang ke hulu ke hilir, ke sana dan ke mari. Basah ketiak dibuatnya!

Baik punya sedap hadap penghawa dingin yang mendamaikan ini sampai buatkan mata aku terbuai-buai hendak terlelap. Lama-lama aku rasa gelap semacam. Siap bermimpi memakai bau pengantin berwarna kuning diraja. Tetapi kenapa pengantin lelaki itu nampak kabur sahaja wajahnya? Puaslah aku menelek wajah itu namun masih juga kabur. Main teka-teki pula mimpi aku tentang pengantin lelaki. Misteri betul kalau macam ini!

Entah macam mana aku boleh terlena dalam kereta punya cukup lama. Kalau tidak berkunci kereta tadi, sudah lama anak Zara Emelda dan Taufiq Hambali kena culik!

Cermin kereta diketuk-ketuk kuat. Aku yang tidur lena sampai terkeluar air liur basi mula menggeliat. Terperanjat aku dibuatnya apabila menggosok mata tiba-tiba wajah mak yang tersembul dengan muka masam berkelat. Habis! Habis! Sekejap lagi bom mortar akan meletup.

Macam mana aku boleh tertidur sampai terkeluar air liur basi? Konon hendak sejukkan badan yang kepanasan tadi. Alih-alih terbabas sebab sibuk hendak menelek wajah pengantin lelaki yang kabur didalam mimpi siang hari.

Cis!

“Hang buat apa dalam kereta ni Aufa? Punyalah lama dengan Afiq tunggu hang. Call handphone tak berangkat-angkat! Rupanya tengah sedap buat taik mata dengan air liuq basi hah?!”

Mak kalau bab sergah menyergah memang juara. Sudah terbiasa daripada dahulu.

“Ala mak, Aufa tak sengaja tertidur. Penat cari kereta tadi mak. I’m sorry...”

Aku buat muka sedih tapi mak kalau bab-bab Afiq ini memang mak tidak akan bagi can punya. Sekejap lagi segala bom mortar dan peluru berpandu akan mengambil tempat masing-masing. Telinga aku kena bersedia untuk menerima segalanya daripada mak.

Kecut.

“Hang ni betui la Aufa Imani. Kesian Afiq dok tunggu hang nala punya lama tau dak? Ka hanga sengaja buat perangai lagu ni Aufa Imani? Hang saja nak bagi mak sakit hati ka? Hang takut ka apa hang buat ni boleh buat mak sedih. Hang dah tak sayang mak ka? Mak tatang hang bagaikan minyak yang penuh. Tapi lagu ni hang buat kat mana na...”

Kan dah kata tadi. Betul tak?

Bila mak sudah bergenang airmata, memang buat aku menjadi selemah-lemah insan.

“Maaflah mak. Betui Aufa terlena dok nala bantai kena aircond. Macam nilah apa kata ajak Afiq makan malam dekat rumah kita hujung minggu depan? Kira Aufa Imani bayar balik atas kejadian yang tidak diingini. Ok dak?”

Ini dikatakan menjerut batang tengkuk sendiri. Hati tidak bersetuju tapi mulut ini sedap lancarkan idea. Tiba-tiba mak...

“Macam inilah anak kesayangan mak. Kejap naa mak telefon Afiq. Manalah tahu kalau-kalau dia masih ada kat sini ka. Boleh sambung pi minum ka..makan ka...”

See... terus hilang wajah sedih dengan pusingan 360 darjah sekaligus. Mak..mak.. kalau pasal si Afiq itu, wajah yang masam terus ceria balik. Mulalah aku terasa hendak jauh hati dengan mak sebab sayangkan Afiq lebih daripada aku sekarang.

“Assalamualaikum. Hallo Afiq. Kat mana dah tu nak?”

Cara mak bercakap macam Afiq tu anak kandung sahaja. Untunglah...

“La ya ka..ingat dan jumpa si Aufa ni. Tak dak rezeki lah untuk harini. Minggu depan Sabtu malam mai rumah na. Ada buat makan-makan sikit. Saja nak buat sesi ramah mesra dua-dua keluarga. Afiq mai sekali dengan daddy dan mummy na.”

Wow kelas panggil mak bapak sebagai daddy and mummy. Mungkin keturunan mat-mat salih barangkali? Entah-entah muka melayu pior? Aku sahaja yang senang takde nak standard-standard macam orang omputih nun. Mak dan bapak sahaja.

Manja juga apa? Nampaklah ada ketimuran itu terselah. Tak gitu?
Eh! Sukahati diaoranglah Aufa Imani. Hang sakit hati pasai apa?
Lepas meletakkan telefon bimbit, mak senyum makin lebar. Peluru berpandu pun sudah berhenti. Sekarang ini kalau hendak pujuk emak, senang kerja aku. Gunakan sahaja nama Afiq itu, gerenti mak akan baik pulih delam sekelip mata. Hohoho!

“Amboi...itu dia layan bakal anak menantu macam anak emas. Silap haribulan Aufa Imani ini boleh merajuk dengan mak tau.”

Konon sengaja pancing mak atas kecuaian tadi. Mak kalau marah lama jugaklah merajuknya. Bukan senang nak pujuk kecuali pujuk hati dia dengan benda yang disukai. Apa lagi kalau bukan pasal Afiq? Lebar sahaja senyumnya. Pelik juga kenapa mak beria benar pasal Afiq ini.

“Hang tu mak dah tengok dah layan daripada hang dalam perut. Si Afiq ni lain la orang luaq bakal jadi ahli keluarga kita. Mak kenalah baik-baik dengan anak menantu mak ni. Lagipun Afiq ni baik betul budaknya. Mestilah nak kena layan elok-elok. Hang kalau nak tau segala benda yang hang suruh kirim semua si Afiq tolong siapkan dan hantar pi pos. Pak hang dok sibuk tala pasai mancing dia. Lagipun mummy dia dan mak kawan rapat masa mak muda-muda dulu. Esok-esok kalau mak dan pak hang dah tak dak bolehlah si Afiq ni jaga hang tau dak.”

Aku cukup terkesan bila mak cakap pasal ‘ketiadaan’. Walaupun umur aku sudah menginjak 26 tahun tapi aku masih belum bersedia menerima sebarang kejutan. Lagi-lagi kehilangan orang tua yang merupakan tangkai jantung hati aku. Walaupun orang senang sahaja berkata itu semua ketentuan Allah. Kena redha.

Aku akur tetapi apabila memikirkan hanya mereka sahaja yang aku ada maka bukan senang untuk menjadikan hati redha begitu sahaja. Aduh lemah bila cerita bab-bab yang menyedihkan ini.

Sayang mak dengan pak berjuta-juta lemon!

“Ok mak ok.. jom kita pi makan. Aufa lapaq betui dah ni.”

“Memanglah lapaq sebab hang tadi dah puas tidoq sampai keluaq air liur basi! Ni kalau Afiq ada tadi mesti Aufa tak tau nak letak muka kat mana nanti kan? Ubah-ubah sikit perangai hang ni Aufa Imani. Sudah jadi isteri serba-serbi kena jaga..kena ambil tahu. Tak boleh dah nak duduk bawah ketiak pak dengan mak lagi.”

Ya rancangan kuliah bersama Puan Zara Emelda sudah mula ke udara. Layankan sahajalah. Selagi belum sampai ke destinasi yang lain, telinga aku akan dipenuhi segala hujah-hujah dan kaunseling percuma dari mak.

Lagi hebat pidato mak! Macam mana kuah tidak tumpah ke nasi bukan?

“Yes Maam!”

“Pak hang ni pi mancing ikan ka pancing marka? Tak reti-reti nak balik ka? Telefon mak ka? Kita ni dok risaulah dia pi pancing-pancing nun. Kenduri dah tak lama. Orang sibuk pi beli barang untuk kenduri kahwin dia pi sibuk nak mancing dengan Uncle Zahari hang tu!”

Dengan bapak sekali terkena masuk dalam rancangan kuliah mak. Kalau ada bapak sekali ni tadi aku rasa makin berat kereta ini bergerak. He he he...

4 kata-kata pujaan:

MaY_LiN said...

wuit..
n3 baru..
mak nye..
kemain mulut cam misingan

norihan mohd yusof said...

haha...gelak sakan dek akak baca n3 u neh...mak hang aufa dh ngomel,non stop...tp bile kite pikir balik mane2 mak duk bebel kat ank,bab syg kat depa...so terima lh selagi depa ujud dimata kite.sat g depa dh pi tk dak sape dh nk omel kat kite g....gud sesngt dek ..akak benar2 suker dgn cerite u dek...hehe

Anonymous said...

Bila nak smbg lg cerita ni.

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

BILA JARI MULA MENARI © 2008 Por *Templates para Você*