Text

Daisypath Anniversary tickers

Followers

19 April 2012

PREVIEW CERPEN : JANJI KITA





"HEI!, Jangan tarik rambut kitalah. Tak malu ke buli perempuan yang comel macam kita ni hah?!" Aku mencekak pinggang kononnya tanda protes. Padahal dalam hati kecut gila apabila berhadapan dengan budak gemuk yang dah sudah rupa GIANT kartun DOREMON itu aku tengok.

"Pasal tak malulah aku nak buli. Pasal comellah aku lagi suka nak buli, buli dan buli." Zamir mengusik.

"Pergi sanalah! Kalau kau kacau aku lagi, aku cakap dengan papa aku!"

"Cakaplah! Aku tak takut pun. Rambut kau ni sedap aje aku tarik-tarik macam ekor kuda." Zamir semakin galak.

"Papa! Tengok budak gemuk ni! Dia kacau Sarah!" Aku berlari sambil menjerit memanggil papaku. Airmata sudah meleleh sebab sakit rambut kena tarik dengan si gemuk ini. Korang ingat tak sakit ke?

Angkat tangan siapa yang selalu kena buli macam ni. Huhuhu

"Kenapa bergaduh ni. Kitakan berjiran, tak baik gaduh-gaduh. Kenalah kawan elok-elok." Lembut papa memujuk sambil memberi nasihat.

"Dia tarik rambut Sarah papa. Sakit kepala Sarah. Kepala Sarah bukan besi."

"Saya suka rambut Sarah pakcik. Lembut macam dalam iklan dekat tv tu."

Papa tersenyum. Mama pula keluar dari rumah sambil membawa minum petang. Aku lari dapatkan mama. Nasib baik tak terbalik dulang air.

"Sarah, kenapa ni sayang?"

"Budak gemuk tu tarik-tarik rambut Sarah mama. Sakit."

"Kawanlah elok-elok. Mari Zamir minum dengan makcik pakcik sekali."

"Terima kasih makcik. Takpa lain kali saya datang minum. Maaf Sarah, tapi saya memang suka tarik tocang awak. Balik dulu pakcik makcik. Assalamualaikum."

Huh! Kalaulah badan aku besar jugak sudah lama aku ajak bergusti. Sudahlah disekolah pun suka buli aku, dirumah pun masih setia hendak buli jugak! Tamat sekolah menengah, aku nak sambung belajar jauh-jauh. Takdelah dia suka-suka tarik rambut aku.

Aku sayang rambut yang sudah lama aku bela dan panjangnya sudah mencecah ke pinggang. Kalau dahulu, mama suka potongkan rambut aku jadi pendek. Akhirnya semasa tingkatan satu, aku menyuarakan pada mama yang aku hendak bela rambut panjang pula. Rambut aku yang panjang ini sudah berusia lima tahun.

Sejak bela rambut panjang, jadi mangsa buli si Zamir gemuk! Mentang-mentang ketua pengawas sekolah tapi perangai tak serupa pengawas pun. Nampak macam mawas ada! Maksudnya perangai buli dia itulah!

*********

Bersambung

0 kata-kata pujaan:

BILA JARI MULA MENARI © 2008 Por *Templates para Você*