Text

Daisypath Anniversary tickers

Followers

10 October 2010

MESIN PENIMBANG ZARITH SOFIEYA - BAB 6

    PUNYALAH sedap aku membuat tahi mata kering setelah penat mengangkat dan mengemas semua barang-barang yang begitu mengejutkan. Konon hendak membelek kesemua buku-buku yang ibu aku 'bekalkan' sepanjang berada di kolej. Baru baca helaian pertama, mata aku automatik menjadi kuyup. Aku gosok-gosok sekali siaran terpadam. Hitam! Gelap! Cuma ada bintik-bintik macam bintang yang bersepah-bersepah di kaki langit. Tipu kalau kata kosong!. Sedap aku bergelimpangan di atas katil yang memberi berjuta-juta kenikmatan. Ibu suruh baca buku haram aku buat air liur basi!

Bak kata dalam buku kesihatan yang aku sambung baca, ada mengatakan bahawa kekerapan tidur di waktu petang boleh membuatkan seseorang iu bertambah kembang! Bukan aku yang kata ya! Buku yang ditulis begitu. Tambahan lagi, tidur petang boleh membuatkan muka menjadi sembab. Otak pula akan menjadi lembab!

Sekejap! Sekejap! Lembab! Ouch! Terkena aku sebiji!

Aku tutup semula buku itu dan cepat-cepat aku menuju ke cermin dinding. Membelek-belek muka aku. Sah! Sembab. Aduh! Menyesal pula tidur petang-petang! Tapi tadi aku sudah hilang tenaga dan daya untuk membuka mata. Jadi gunakanlah peluang yang ada. Betul tak kawan-kawan? He he he.

Eh! Baru aku perasan yang aku berada di dalam bilik seorang diri. Mana si rakan sebilik aku? Aya! Di mana kamu?

"Alamak! Terlaparlah pulak! Itulah ibu aku ni, kalau ada makanan ringan boleh juga jadikan bahaman aku! Nak keluar malaslah pulak. Mana Aya ni?" Aku menjenguk ke luar tingkap. Ramai yang duduk melepak di penjalan kaki. Macam dekat SOGO dan KLCC pula aku tengok diaorang semua sedap melepak. Pakaian?Macam-macam ada! Kalaulah aku ini lelaki, mahu jadi buta mata aku. Mana tidaknya, ada yang selamba pakai seluar pendek sampai paras peha. Bajunya pula bertali halus. Boleh jatuh iman kalau lelaki yang memandang!

Hebat! Hebat!

Aku mengambil keputusan untuk mandi membersihkan badan yang agak melekit. Walaupun sebesar-besar alam badan aku, nasib baik bukan jenis yang berbau. Aku kalau mandi bukan cukup satu jam! Mahu merangkak sampai dua jam! Patutlah bil air dekat rumah melambung! Aku punya kerja rupanya. Ibu membebel kata aku mandi mengalahkan Puteri bersiram!

Sedang elok lenggang kangkung menuju ke bilik air, bahu aku dilanggar. Menyirap darah aku! pantang kalau orang terlanggar lepas itu buat tak tahu. Kalau aku, terlanggar orang cepat-cepat minta maaf. Ini tidak! Selamba tapir kurus buat bodoh. Ini boleh mendatangkan kemarahan beta!

"Hallo...hallo... Dah terlanggar bahu orang minta maaflah balik. Ini tak, buat pandai aje." Aku menyindir tanpa melihat muka gadis itu. Selepas habis ayat aku dilontarkan, kedengaran yang sedikit menyakitkan telinga. Macam pernah aku dengar suara ini...

"Kurang ajar punya anak gajah! Kau yang patut hormat bila terserempak dengan senior tau!" Gadis itu mengherdik macam dia orang yang paling hebat. Tak kecut pun aku!

"Eh! eh...dia yang langg... Eh! Minah petai ni rupanya. Patutlah macam pernah dengar suara macam buaya tercekik dahan kayu (ada ke pepatah ni? tibai ajelah labu)." Aku berpusing dan nak sambung syarahan tak iktiraf aku pada minah sumbang ini. Sekali aku tengok muka dia, rupanya pembantu pendaftaran pelajar baru. Patutlah berlagak!

"Kau ni dah melampau tau anak gajah. Kau ingat badan kau sebesar alam ni aku takut! Kau belum kenal siapa aku dekat sini. Baik kau mintak maaf sebelum aku perhatikan kau dengan lebih ketat!" Minah petai ini berani betul dia nak gertak aku! Nama sahaja sedap Amy Haneyza tapi mulut macam longkang! Agaknya bau longkang pun tak ada seperti mulut dia! Nama sahaja senior tapi tak ada nilai-nilai murni. Huh!

"Kau ingat kau siapa? Setakat senior satu semester tak payahlah nak berlagak. Lagi satu, bukan aku dah suruh kau pakai Listerine ke? Apasal makin busuk bau petai dekat mulut kau ni? Tak gosok gigi eh?" Punyalah selamba taiko aku menyindir. Minah petai ni muka dia dah merah padam dan kelat macam getah mangga. Padan muka! Mulut aku jangan memain kalau dah lancang! Kalah mulut ibu aku dekat rumah! Ini Zarith Sofieya Binti Zaharul. Tidak takut pada ancaman macam tahi kucing!

"Setan!"

"Lantak kau lah nak panggil aku apa pun sebab memang mulut kau jenis macam mulut biawak longkang! Daripada aku layan kau, baik aku pergi memanjakan diri. La la la..." Itulah cakap lagi bukan-bukan dekat aku. Sekali kena berkali ganda aku lemparkan ayat-ayat manis.

Amy Haneyza merampas baldi yang penuh dengan alatan mandi Zarith Sofieya dan terus melemparkan ke bawah. Zarith terkedu dan tiba-tiba lampu hijau Zarith hampir ke warna merah. Dia mengawal kembali nafas barannya perlahan-lahan. Malas nak silambam perempuan kurus yang sudah tentu akan lembik dikerjakan nanti. Amy Haneyza tersenyum sinis. Zarith menjeling dan berlalu pergi masuk semula ke dalam bilik.

Suraya yang menyaksikan pertengkaran itu jatuh kasihan melihat Zarith dibuli secara terang-terangan. Mahu membantu tetapi dia tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan. Suraya hanya memerhatikan perlawanan mulut siapa paling berbisa sehingga tamat. Suraya melihat Zarith yang mengalah dahulu! Bagus Zarith kerana berupaya melawan kemarahanmu dan menunjukkan bahawa kau bukan seorang berperangai seperti kebudak-budakkan.

Suraya menuju ke bilik sambil terukir senyuman di baris bibir mungilnya. Suraya yang baru pulang dari membeli makanan selepas melihat Zarith tertidur dengan lena. Dia malas mahu mengejutkan Zarith yang tengah sedap beradu. Amboi! Zarith! Macam mana nal kurus kalau asyik tidur! Suraya mengetuk pintu perlahan dan Zarith membuka dengan mata terbeliak.

"Aya! Awak pergi mana? Risau saya tau.."

"Saya pergi beli makanan untuk kita berdua. Tadi awak tengah sedap tidur malas saya nak kacau. Sabar ye Zarith..."

"Sabar? Tak faham?" Terserlah kelembapan kau Zarith. Itulah tidur petang lagi selepas waktu Asar!

"Kes awak tadi. Jom kita sama-sama pergi kutip barang-barang awak yang kena campak ke bawah." Suraya menarik tanganku dan aku tersengih seperti kerang wangi. Eh! Kerang busuk tapi bukan kerang longkang!

"He he he... Awak nampaklah tadi ye. Lantaklah perempuan mereng tu. Nanti saya cerita kenapa saya boleh perang mulut dengan minah petai tu." Zarith tergelak kecil dan Suraya mengerut dahi.

"Minah petai?"

"A'aaa minah petai. Eh! Lepas makan malam nanti, aku ceritakan. Jom turun bawah." Zarith menarik semula tangan Suraya. Mereka beriringan turun ke bawah dan berjalan menuju ke tepi blok Asrama Mawar. sampai di situ kami sama-sama menggeleng dan terus mengutip barang-barang yang masih boleh dipakai. Nasib baik berus gigi ada penutuup kepala berus dia. Kalau tidak selamat ke bakul sampah aku buang. Cuma botol shampoodan mandian aku sudah tidak boleh diselamatkan lagi. Terpaksalah pinjam alatan mandi Suraya Ibitisam. Zarith mahu membalas dendam. Berlegar-legar idea di dalam fikirannya untuk memulangkan paku buah keras terhadap Amy Haneyza!

Kau tahulah nanti!

0 kata-kata pujaan:

BILA JARI MULA MENARI © 2008 Por *Templates para Você*